AnttiRaunio

Ulkomainen onnentunti

Alkoholimainonnan lakia ollaan taas muuttamassa. Vuonna 2007 päätetyt mainonnan lakimuutokset ajoivat Suomen kansan nauttimaan ’onnellisen tuntinsa’ kotisohville. Vuonna 2008 lain astuttua voimaan asiakkaat alkoivat tulemaan yökerhoihin entistä myöhemmin ja entistä paremmissa pohjissa.  Useat virkamiehet päivittelivätkin päättäjien tyhmyyttä kieltää ravintoloilta oikeus markkinoida happy houreita. Eräskin korkeantason virkamies tokaisi taannoin: ”Eikö teiltä löydy mitään keinoa kiertää tätä lakia. Näkisin paljon parempana kaikkien kannalta, että pystyisitte palkitsemaan niitä asiakkaita, jotka tulevat aikaisemmin teille ilman pohjia.”  No niinpä ja olisipa.

Allekirjoittaneelle ehdotus kiristää entisestään alkoholimainontalakeja vaikuttaa taas suurelta virheeltä. Virheeltä, josta hyötyvät ulkomaalaiset alkoholibrändit. He kun voivat mainostaa tuotteitaan meille suomalaisille netin, ulkomaalaisten julkaisujen ja taivaskanavien kautta. Virheen kärsijöinä tulevat olemaan kotimaiset miedot alkoholibrändimme, mainos- ja mediatoimistomme sekä useat urheilulajit ja -tapahtumat.

Ottamatta kantaa viime aikoina otsikoihin nousseista ”viinabuffettien” järkevyydestä, niin uusi laki ei tule esimerkiksi estämään laivayhtiöitä niitä mainostamasta myös jatkossa.  Seisovan pöydän viinihanat ovat ja pysyvät. Suomen maaperällähän niitä ei ole ainoastaan kielletty mainostamasta, vaan ne ovat laittomia. Suomessa on myös laitonta kertoa aikuisille ihmisille alkuillan juomatarjouksista. Sehän saattaisi houkutella asiakkaita kotisohvilta laatikkoviinin ja koskenkorva mäyräkoiran äärestä anniskeluravintoloihin, joista saataisiin verotuloja tänne Suomeen. Hulluahan se olisi, suorastaan absurdia.

Viranomaiset ovat jo pitkään viestittäneet, että heillä ei ole resursseja puuttua netissä tapahtuvaan laittomaan alkoholimarkkinointiin. Paljonkohan hallitus tulee budjetoimaan lisää varoja valvontaan, kun tämä uusi laki astuu voimaan. Perustetaanko erillinen some-osasto valvomaan esim. Facebook toimintaa? Tällä hetkellä ne toimijat, jotka rikkovat härskistikin lakeja, saavat taloudellisen edun ilman pelkoa rangaistuksesta.  

Haluan kuitenkin luottaa päättäjiimme, ettei lakiuudistus tule näkemään päivänvaloa. Jos näin käy, niin maamme ottaa taas yhden askeleen lähemmäksi kieltolakia ja erottautuu vielä negatiivisemmin muun Euroopan juomakulttuurista. Luotan, että päättäjät ottavat opikseen aikaisemmista virheistä, eivätkä niitä enää toista. Katsotaan, kuuluvatko päättäjämme viisaisiin, jotka oppivat omista ja toisten virheistä vai tyhmyreihin, jotka toistavat samaa virhettä uudestaan.

Toivon, että laki palautetaan takaisin valmisteltavaksi seuraavanlaisella ohjeistuksella:

  • Uuden lain tulee tukea valvottua anniskelua ja vähentää omatuontia, koska tuolloin saisimme verotuloja alkoholin haittojen torjuntaan ja hoitoon,
  • Uusi laki ei voi antaa kilpailuetua ulkomaalaisille alkoholibrändeille kotimaisten brändien kustannuksella,
  • Vahvojen alkoholijuomien näkyvyyttä tulisi edelleen rajoittaa sellaisista paikoista, jossa ne ovat selkeästi lasten katseltavissa.

 

Helsingissä 15. elokuuta 2013

Antti Raunio

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

20Suosittele

20 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Hyvä kirjoitus vaan väärä puolue:). Kokoomuksen sosialistinen kapitalismi ei välttämättä toimi tämän aatteen kanssa.

Koko juttu alkoholin käytöstä on karannut jo aikoja sitten lapasista. Mainonta sinällään on kiva asia ja jipot löytyvät juuri kuin tarkoitit täältä nettisivuilta.

Pohjanmaalla elävä pastori hihhulitaustoineen ei niitä tosin arvosta. Keskustassa ollaan enemmä varpaisillaan ja sieltä se nöyryytys nettimaailmaan vielä tulee. Kielletään kun ei ymmärretä ja sen jälkeen mennään Kokoomuksen kanssa kimppaan.

Toimituksen poiminnat