AnttiRaunio

Avoin kirje PAMin puheenjohtajalle Ann Selinille

Arvoisa Ann Selin,

Ymmärrän osittain järjestönne viimeviikkoisen yllätyspäätöksen. Tiedän varsin hyvin, että ainakin liittonne edustamien ravintolatyöntekijöiden palkkatasot eivät ole kehittyneet yhtä nopeasti kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudun asumiskustannukset. Valitettavasti tämä johtuu osittain myös siitä, että hallitusten tekemät veronkorotukset ovat lihottaneet pääosin väärän maan valtiovarainministeriön pussia. Varsinkin alkoholiveronkorotukset ovat rankaisseet jo useaan otteeseen kotimaista ravintola-  ja matkailualaa ja sitä kautta jäsentenne ansiotulokehitystä.

Minulle on täysin selvää ettei liittonne jäsenellä ole varaa käyttää liittonne toisen jäsenen palveluita kotimaassa riittävästi. Esimerkiksi ravintola-alan palveluiden käytön sijaan jäsentenne kannattaa suunnata pari kertaa vuodessa ”etelästadiin” ja nauttia Saku –oluet kotisohvillaan. Panimoliitto on turhaan vaatinut kansanedustaja Jaana Pelkosen lakialoitteen, koskien kotimaisissa ravintoloissa myytävän alkoholin alv:n laskemista ruuan tasolle, läpimenemistä Eduskunnassa. Vaikka aloitteelle löytyy kannatusta lähes kaikissa puolueissa, niin hallituksessa kuin oppositiossakin, vastustavat muutamat vaikutusvaltaiset poliitikot sitä silti.

Mielestäni teidän johtamallanne liitolla olisi nyt täydellinen paikka vaatia ja saada tämä alv:n lasku läpi. Näin voisitte luoda järjestönne jäsenille lisää työpaikkoja kotimaisille palvelualoille. Uskon, että voisitte saada jopa uusia jäseniä tällaisilla avauksilla. Lisäksi avaisin keskustelun maamme suurimman vuokranantajan VVO:n hallituksessa jo tehtyjen vuokrankorotusten perumisesta ja vuokrien jäädyttämisestä, ainakin siihen saakka, kunnes meillä on taas varaa alkaa maksamaan jäsenillenne parempia palkkoja. VVO:n linjalla, alan suurimpana, on luonnollisesti suuri merkitys koko markkinoihin.  Korkeat työllistämiskulut yhdistettynä korkeisiin asumiskuluihin on murhaa koko palvelualalle, kuten varmasti tiedätte! Nyt tarvitsemme esimerkillistä toimintaa myös liitoilta!

Toivoisin myös, että voisimme keskustella rakentavasti sunnuntailisistä ravintola-alalla. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, ettemme voi niistä luopua, jos tulonmenetystä ei kompensoida muulla tavalla, sillä kyllä heidänkin pitää pystyä syömään edes kotonaan! Näen silti, että koko ala hyötyisi siitä, jos sunnuntain palkkaus ei eroaisi muista päivistä. Tällä tavalla loisimme alalle lisää työpaikkoja ja maineemme matkailumaana paranisi, kun ruokaa saisi sunnuntaisin muualtakin kuin ABC:ltä. Haluaisin muistuttaa, ettemme pysty kehittämään ravintola- ja matkailualan palveluita riittävän kilpailukykyisiksi ilman toimivia sisämarkkinoita. Jos teidän jäsenillä, eli palvelualan työntekijöillä, ei ole varaa käyttää näitä palveluita, niin ei niitä pystytä kannattavasti tuottamaan myöskään pelkästään ulkomaalaisia turisteja varten.

Lopuksi haluaisin toivottaa Teille rakentavia neuvotteluja ja toivoisin Teidän onnistuvan tuomaan sellaisia ”out of the box”- ratkaisuja pöytää kevään mittaan, joista kaikki palvelualalla työskentelevät hyötyisivät. Mielestäni vastakkainasettelun aika, ainakin palvelualalla, kuuluu aikaan ennen meitä!

Yhteistyöterveisin,

Antti Raunio

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (35 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Miksi PAM ei vaadi alkoholiveron leikkauksia, että jäsenille olisi töitä?

Marja-Liisa Kalkela

Miksi PAM? Eikö oikea osoite olisi Kepun peruspalveluministeri Juha Rehula ? Joka on hoitanut alkoholipolitiikkaa vuosia Sos. ja terveysministerinä,peruspalveluministerinä ja Sos.ja terv.ministeriön valiokunnassa Pj.

Ei PAM voi mitään toiveita esittää Kepu,Krist,PS kielteiselle suhtautumiselle alkoholiin .
Vakaamus on sitä vastaan .
Tuo porukka määrittelee säännöt ravintoloille yhdessä THL kanssa jota johti Pekka Puska (kesk) pitkän ajan .(myös vakaamus sekä lääkärinä terveysvaikutteet ja haitat)

SAK/AY -liiton sanaa harvemmin kuunnellaan .Toisin on eteläranta 10 jonka toiveet toteutetaan hyvinkin nopeasti.Kuten esim. Vuosiloma/sairastelu laki tehtiin pikavauhtia laiksi. Taisi asiantuntijoiden kuuleminen sen vaikutuksista ,lausuntakierros käsittää vain eteläranta 10.

Pekka Iiskonmaki

Eikös ravintolassa nautittu alkoholi olisi valvonnan alla tapahtuvaa ja lisäksi työllistävää? Lisäksi myytäisiin ruokaa jne.

Juha Rehula ei ole absolutisti ja ihmettelen Juhan asennetta ALKO:n monopoliin.

Tommi Outinen

On hienoa että Antti on aktiivinen ja jaksaa hakata päätään seinään kerta toisensa jälkeen. Isot respectit siitä. PAM on kuitenkin, kuten toki kaikki tiedämme, paljon muutakin kuin ravintola-alan työntekijöiden edustaja.

Otetaanpa tähän vertailun vuoksi puhtauspalveluiden toimittajat. Kesken pahimman laman ja kurimuksen, PAM nuiji läpi siivoojia koskevan uuden työehtosopimuksen, joka sisältää ansiokehitysohjelman mukaisia palkan korotuksia 3 vuoden aikana massiiviset määrät. Kyllä, etikettiä lukiessa kaikki vaikuttaa hienolta. Aliarvostettu työ, joka huomataan vasta sitten jos se jätetään tekemättä, sai kauniina eleenä lisäarvostusta, liki 15% siinä kohtaa kun viimeinen kehitysohjelman mukainen palkankorotus 2017 astuu voimaan.

Alan työllistäjien katteet kun vaan eivät sellaista kestä, pääosin siksi että laki julkisista hankinnoista on pudottanut kilpailutilanteen sille tasolle, että ainoat jotka pärjää, ovat ns "lyhyen elinkaaren yritykset" (suom, jättävät kaiken maksamatta ja katoavat thaimaahan) ja ne joiden "rahoitus" ja työntekijät tulevat itärajan takaa.

Kun katteet eivät riitä, pitää alan asiakkaille laatia hinnankorotuskirjeitä tasaisesti ½ vuoden välein, nyt siis jo kolmatta vuotta. Mutta kas kummaa, vain noin 27% palveluiden ostajista hyväksyy palkankorotusten hintavaikutuksen siirron laskutukseen. Vastaus on: "ei käy, ja jos ei kelpaa, kilpailutetaan". Laadulla ei ole juurikaan merkitystä asiaan tällaisina aikoina, vaan halvin hinta on ainut mikä ratkaisee.

Lopputulos: Yritykset joutuvat kierrättämään tekijöitä kohteissaan ja vaikka tuntipalkka näennäisesti on parempi, pitää samasta työstä seuraavan tekijän suoriutua nyt liki 15% nopeammalla aikataululla. Tekijät palavat loppuun, nettopalkka ei lisääntynyt mihinkään ja osa perinteisistäkin kotimaisista yrittäjistä on ajettu tilanteeseen missä ei enää kannata yritystä pyörittää.

Ainut joka sai siis sulan hattuun, oli PAMilaiset omassa kuppikunnassaan.
BTW: Sisäpiirin lähellä olevat lähteet tiesivät jo pitkän aikaa sitten kertoa että VVO:n vuokrankorotusten taustalla on pelkkä valmistautuminen pitkiin työtaistoihin... Rahankeruu.

Tavoitteeni tällä avautumisella: Matalapalkka-alojen palkkakehityksestä huolen kantaminen on hienoa asia. Mutta ymmärtämättömyys suhdanteiden vaikutuksesta asiaan pilaa koko hienon ajatuksen. Näissä asioissa määrää kolme tärkeää tekijää: ajoitus, ajoitus ja ajoitus.

Ps. esimerkiksi tähän kaikille, arvatkaapa paljonko keskiverto hotellisiivoojalle jää nettona käteen yhden hengen huoneen vaihtosiivouksesta (vanha asiakas lähtee uusi asiakas tulee tilalle)? Vastaus: noin 1,50€. Siis yksi euron kolikko ja yksi 50 sentin kolikko.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Alkoholiveron alentaminen ja kulutuksen lisääminen aiheuttaisi julkiselle sektorille valtavat lisäkustannukset ja siitä seuraavat veronkorotuspaineet. Jo nyt alkoholi on suurin yksittäinen työpoissaolojen ja ennenaikaisen työkyvyttömyyden aiheuttaja.

Kustannukset yhteiskunnalle ovat jo nyt miljardeja euroja vuosittain. Jos suomalaiset eivät joisi, niin meillä ei olisi kestävyysvajettakaan.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Aiheuttaako ravintolassa juotu alkoholi enemmän kustannuksia yhteiskunnalle, kuin kotisohvalla tissuttelu? Ravintoloissa myytävien lievien alkoholijuomien alv:n alennuksestahan tuossa oli puhe.

#5
''Aiheuttaako ravintolassa juotu alkoholi enemmän kustannuksia yhteiskunnalle, kuin kotisohvalla tissuttelu?''

Kyllä se aiheuttaa. Kysy vaikka Eetu Kinnuselta. Viron viina on terveellistä. Jos ei Viron viina, terva ja sauna auta, niin tauti on kuolemaksi.

Käyttäjän MarkkuJohannesLikitalo kuva
Markku Likitalo Vastaus kommenttiin #6

Alkossahan sitä kansanterveydellistä viinaa myydään, kysy vaikka alkon toimitusjohtajalta. Saat luotettavan ja riippumattoman mielipiteen asiasta.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #17

Luottoni Suomen virkamiehiin on melko anhiton. ALKO:n toimitusjohtaja on virkamies ja oikea ammattinimike olisi toiminnanjohtaja.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Voi elämä tätä sosiaalidemokraattista holhouslogiikkaa.

Ei sattumalta ole mielestäsi mitään vikaa siinä, että virosta saa kotiovelle viinat tilattua? Tai että lahden yli tulle päivässä 265 000 tölkkiä olutta?

Eikö olisi kaikkien etu, että kulutus siirtyisi ravintoloihin ja valvottuihin tiloihin sen sijaan, että halvinta pirkka-olutta tai viron tuomisia juodaan kotisohvalla?

Sosiaalidemokraattisessa?
Sdp enimmillään 42-156 muut puolueet.
Porvari enemmistö eduskunta -87-19
Kepu,Kok hallitukset?
Kepu,kok,PS sosiaali ja terveysministerit -03-19

Vakaamuspuolueet jotka alkoholipolitiikasta päättää on päättänyt THL Pekka Puska (kesk)
Kepu,PS ja krist. Vakaamuksen kielteinen suhtautuminen alkoholiin jo 1800 lähtien .Jolloin lestadiolaiset perusti ensimmäisen raittiusliikkeen .(johon myös THL johtaja kuuluu ja jota lääkärinä kuunnellaan )

Enemmistönä porvari kansanedustajat Alkon hallintoneuvostossa.

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen

Näinhän nämä kieltolaki-ihmiset aina väittävät, mutta todellisuudessa suomalaisilla ei ole sen huonompi "viinapää" kuin muillakaan kansoilla.

Koetapa esittää jotain lukuja kestävyysvajeväitteesi tueksi.

Alkoholinkäyttö on Suomessa normaalilla eurooppalaisella tasolla, itse asiassa hieman alempi - vain matkustajatuonti on suurta!

Antti Raunio

En kiistä alkoholin haittoja tai edes pyri vähättelemään niitä. Miljardit ovat kuitenkin Räsäsen ja terveysjärjestöjen lukuja. THL:n käyttämä luku on noin miljardi, joka sekin sisältää mm. vankeudenhoitokuluja, jotka varmasti vain kasvaisivat kieltolakisuomessa…

Tällä ehdotuksella en kuitenkaan pyri kasvattamaan alkoholikokonaiskulutusta vaan siirtämään sitä kotisohvilta ravintoloihin, jolloin siitä kertyisi kaikkein eniten tuloja sen aiheuttamien haittojen hoitoon SUOMEN valtiolle ei VIRON!

Topi Peltola

Huomasitteko,kauniiseen vetoavaan kirjoitelmaan piilotettiin se mitä Antti Raunio tosissaan ajaa:Sunnuntailisän poisto ravintolatyöläisiltä! Heillä on muutenkin pieni palkka ja jollekin se sunnuntailisä on ainoa kannustin että saa sentään muutaman roposen lisää muutenkin pieneen tilipussiinsa.

Lasse Aivio

Ihan asiaa Antti puhuu ja mainitsi myös, että sunnuntaikorvauksen poistuminen pitäisi kompensoida. Voisihan esim peruspalkan osuutta nostaa? Keskiansio pysyisi henkilökunnalla samana mutta yksittäisen päivän kustannukset ei olisi kohtuuttomia, jolloin ravintola voisi pitää ovet auki pyhäisin.
On aikansa eläneitä pyhä ja JP korvaukset.

Antti Raunio

Arvostaisin Topi, jos lukisit tekstini ajatuksella ennen kuin kommentoit! Olen 110% samaa mieltä muuten kanssasi ja olen jo pitkään yrittänyt tuoda tätä asiaa eteen myös työantaja puolella!

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Antti Raunio, Suomiko nousuun juomalla?

PAM saa seuraa, kun julkisten alojen JHL irtoaa yhteiskuntasopimuksesta.

Antti Raunio

En yritä missään nimessä saada nostettua alkoholin kokonaiskulutusta maassamme. Sillä maamme ei varmasti nouse. Toistemme palveluita käyttäen kylläkin ja kun tässä omaa lehmääni ojasta pyrin nostamaan, niin luonnollisesti nostan ravintola-alaa esiin myös näissä kirjoituksissani.

Seppo O. Saarela

Pyydän heti alkuun anteeksi epäasiallista kommenttiani. Itse entisenä hotelli-ja ravintola-alan suurkäyttäjänä ymmärrän kummankin osapuolen kannan. Mutta pikku neuvona...kun ottaa kuvaa itsestään, niin ei ehkä kannattaisi näyttää sohvalla Al Pacinolta Kummisetä- elokuvassa..

Antti Raunio

Pahoitteluni, että kuva ei miellytä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Mielenkiintoista Seppo että kehtaat ilman omaa kuvaa kommentoida blogistin profiilikuvaa, ottaen huomioon että säännöt edellyttävät käyttäjältä tunnistettavaa kasvokuvaa.

Seppo O. Saarela

Mielestäni asialliset tekstit riittävät. En ota selfie- kuvia, tai käytä koskaan mitään nimimerkkejä.

Ja mitä tulee Anttiin, niin hän varmasti mukava mies, mutta kun puhutaan yhteiskuntasopimuksista, tai vastaavista, niin aikamoisen rehvakkaan yökerhonomistajan kuvahan tuo on.

Seppo

ps. sitäpaitsi...minulla ei ole noin kauniita sääriä, kuin taustan henkilöllä

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #34

On minullakin mielipide siitä, riittävätkö asialliset tekstit. Kyse ei nyt ollut mielipiteestä, enkä näe sen pohtimisen relevanssia. Sääntöjen noudattaminen on toki sinun ja ylläpidon välinen asia, kunhan reagoin kun kommentoit toisen käyttäjän kuvaa. Rauniolla ainakin on sääntöjen edellyttämä kuva. Ei tuo omakaan erityisen kaunis tai tyylikäs ole, mutta jotain oli laitettava, kun se edellytetään.

Seppo O. Saarela

Antti, olet fiksu mies ja ymmärsit varmaan ironian kuvan takaa. Tarkoitin vain, että heimopäällikkönä ja yritysjohtajana ei kuvassa kannattaisi esiintyä ylimielisenä.

Antti Raunio

Sorry, rehellisesti en ole tuota ikinä ajatellut ylimielisenä. Pientä glamouria siinä mielestäni on, niin kuin yökerhoalalle kuuluukin ja sitä kyseisen kuvan kuvaaja aikoinaan pyrki valokuvalla tuomaan esiin.

Moi Antti,

anteeksipyyntö vastaanotettu ja hyväksytty (vaikka et minulle olekaan tilivelvollinen).

Toivon NPG:lle menestystä jatkossakin.

Sepi

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

A. Raunio. Lienee tehokkaampaa kirjoittaa PAMin kakkoselle, N. Koivuniemelle. Pamin ratkaisu teki Selinistä rekvisiittaa.

Antti Raunio

Toivottavasti tämä on vain väliaikainen ilmiö. Mielestäni kaikkien kannalta olisi tärkeää, että Ann Selin pystyisi palauttamaan johtajuutensa asap.

Marja-Liisa Kalkela

Kyllä kirje kannattaa lähettää eteläranta 10. jos mielii nopeita päätöksiä.
Tai porvarienemmistö eduskuntaan. YLE mukaan kansanedustajista on n.72% yrittäjätaustaisia ,joten ymmärrystä luulisi löytyvän,sieltä missä päätökset tehdään .
Ellei vakaamus ole esteenä .

Seppo O. Saarela

Jos Marja-Liisa ymmärsin oikein viestisi kirjoitusvirheiden läpi, niin eikö viestit pitäisi lähettää Portugaliin, jossa EK:n asioita nykyään hoidetaan?

Käyttäjän aaronkallinen kuva
Aaron Kallinen

Jos yhteiskuntasopimuksella nipistetään palkansaajalta tonnin-pari vuodessa, niin mitä luulet, mistä tämä summa ensin säästetään? Varsinkin sellaisista palveluista, jotka eivät ole välttämättömyyksiä. Eli palvelualojen yrittäjien kannattaa kyllä suunnata syyttävä sormensa jonnekin aivan muualle kuin PAM:iin ja muihin ammattiliittoihin.

Antti Raunio

Tässä asiassa olen samaa mieltä ja mielestäni verohelpotukset ovat välttämättömiä ostovoiman säilyttämikseksi, jos yhteiskuntasopimus ottaa tuulta siipiensä alle. Kirjeessäni en ole suunnannut mielestäni syyttävää sormea PAMiin tai muuhunkaan liittoon.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

En tiedä ketä tuollainen veronalennus hyödyttäisi, kun kyse kuitenkin melko pienistä summista loppulaskun tullessa. Itse en ainakaan usko että mikään Viron tuonti vähenisi, tahi edes kotijuominen. Meitä köyhiä juoppoja on aika iso kasa, eikä meidän kohdalla taida auttaa vaikka hinnat putoisi kapakoissa 50%.
Alkossa voisi toki hinnat pudota, niin kapakan pitäjäkin saisi sitten halvemmalla.

#24
Suomen taloudellinen tilanne on kaikilla sektoreilla jo niin tuhottu, että kukaan ei vakavissaan usko Suomen talouden nopeaan nousuun.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Ann Selin on puheenjohtaja ei diktaattori, joka toimii "ikkunana" julkisuuteen, tiedottamalla millaisia päätöksiä (joko yksimielisesti tai äänestämällä) tekee jäsenistön valitsemat elimet.

Toimituksen poiminnat