*

AnttiRaunio

Kaikki blogit puheenaiheesta Ilmailu

Helsinki-Malmin matkustajamäärä tuplautui 2016 - ylivoimainen Suomessa

Tekniikan Maailma uutisoi hiljattain Suomen lentoasemien matkustajamäärien kehittymisestä (https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2017/08/lentoliikenteen-matkustajamaarat.jpg) .

Ylivoimaisesti suurin kasvu oli Helsinki-Malmin lentoasemalla (100%), Lapin lentoasemat kasvoivat kaksinumeroisia prosentteja. Tampere-Pirkkalan matkustajamäärä lähes puolittui, -41,5%. Helsinki-Vantaa pysyi suunnilleen samassa, kasvua 4,6%

Koivulahden lento-onnettomuus ja hävittäjälentäjä Lars Hattinen

YLE Tv1 esitti uusintana to 17.8.2017 mielenkiintoisen ja mieltä järkyttävän dokumentin Koivulahden lento-onnettomuudesta, joka tapahtui 3.1.1961;

Muisti: Koivulahden murhenäytelmä

Aeron DC-3 –lentokone syöksyi maahan Koivulahdessa (lähellä Vaasaa) tammikuussa 1961.  Kaikki koneessa olleet 25 henkilöä – (kapteeni, perämies ja lentoemäntä sekä 22 matkustajaa) kuolivat.

Suomen pahin lento-onnettomuus nousi otsikoihin monestakin syystä.  Mitä koneessa oikein tapahtui?

Onko Suomella varaa lopettaa yleisilmailu Helsingissä?

Aamulehti uutisoi 12.7. miten Tampere-Pirkkala voittaa Helsingin ajaessa alas yleisilmailutoimintaa ja koulutusta. Taustalla ovat myös suuret julkiset investoinnit joilla Tampere-Pirkkalan toimintaa ja lentokoulutusta tuetaan. Yle uutisoi 13.7. Tampere-Pirkkalan matkustajamäärien, varsinkin kansainvälisten, kasvusta. Lentoliikenne kasvaa nyt huimaa vauhtia, ja lentoyhtiöt kamppailevat lentäjäpulan kanssa.

Älä äänestä Malmin lentokentän tuhoajaa

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) käynnisti toimenpiteet Suomen toiseksi vilkkaimman lentokentän, Malmin lentoaseman pilaamiseksi pysyvästi rakentamalla se umpeen käyttökelvottomaksi. Korvaavan lentokentän saamisesta käyttöön ei ole tietoakaan, vaan vahingonteko ilmailulle hätäisellä aikataululla on politiikan vandaaleille itsetarkoitus.

Avoin kirje Jan Vapaavuorelle Malmin lentoaseman ystäviltä

Arvoisa valtuustoehdokas Jan Vapaavuori,

haluan kiittää kannustavasta kirjeestänne 16. maaliskuuta Malmin lentoaseman ystäville. Meitä Malmin ystäviä on koko Suomessa ainakin 56 067 ja Helsingissä vähintään 13 197. Niin moni suomalainen allekirjoitti Lex Malmi –kansalaisaloitteen ja helsinkiläinen aiemman kuntalaisaloitteen, jolla vaadittiin Helsinki-Malmin lentoaseman säilyttämistä ilmailukäytössä.

Lex Malmi? Kyllä kiitos!

Malmin lentoaseman säilyttämistä ja kehittämistä puoltava kansalaisaloite on etenemässä valiokuntakäsittelyyn eduskunnassa. Tämä onkin parasta, mitä valtion tasolla on pitkään aikaan tapahtunut koskien Helsingin kuntapolitiikkaa. On hyvä, että maan hallitus on väläyttänyt vihreää valoa kansalaisaloitteen puolesta.

Malmin lentokenttä on pääkaupunkiseudun yhteinen asia

Kannatan Lex Malmi -kansalaisaloitteen tavoitetta säilyttää Malmin lentokenttä ilmailukäytössä. Kansalaisaloite keräsi 56 067 allekirjoittajaa, joka riittää asian viemiseen eduskunnan käsittelyyn. Onnittelut kaikille keräyksessä mukana olleille ja kansalaisaloitteen allekirjoittaneille. Espoolaisena kansanedustajana aion parhaani mukaan edistää lain säätämistä Helsinki-Malmin lentopaikasta.

Onko LUFTHANSA ahne firma? Vaiko EBOOKERS?

Toisin kuin Rädyn Seppo, olen aina pitänyt nykysaksalaisia luotettavina ja reiluina. No, miksi sitten tämä otsikko?

Lentokone kaapattu matkalla Tampere-Pirkkalaan

Se pysäyttävä hetki, kun sain tiedon, että Small Planet Airlines Germanyn operoima, Centro Finlandia Viajesin eli heimelennetään.fi -matkatoimiston ja Tredean yhteistyössä järjestämä tilauslento LLX5288 Malagasta Tampereelle on kaapattu. Piti vetää syvään henkeä, varmistaa etten ole ymmärtänyt väärin ja tehdä pikainen riskianalyysi; koneessa on ainoastaan suomalaisia, kotiin palaavia matkustajia Fugefesteiltä ja syyslomalta. Se ei voi olla totta, pakko olla kysymys vahingosta ja virheestä.

Ilman Malmin lentoasemaa olemme askeleen lähempää vanhaa kunnon Neuvostoliittoa

Muuttaessamme vuonna 1987 isäni työkomennuksen vuoksi Neuvostoliittoon, isääni harmitti vietävästi, ettei pystynyt enää harrastamaan rakasta ilmailuharrastustaan sen jaloimmassa muodossa, eli konkreettisesti lentämällä. Hänelle työkomennus Neuvostoliittoon merkitsi Piper Arrowin & Cessna 152:n vaihtumista Microsoftin flight-simulaattoriksi ja alan lehtien pänttäämiseksi. Hän totesikin tuolloin, että yleisilmailu on mahdollista vain sivistysvaltioissa. Myös minulle oli lentäminen jo tuolloin lähellä sydäntä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä